Khamis, April 08, 2010

BENIH YANG MENERBITKAN 700 BUAH..

Ayat2 al-Quran ayat 261 hingga 265 surah al-baqarah,mengenai ganjaran yang sangat besar dari Allah untuk orang yang bersedekah dan berbelanja di jalan Allah. maksudnya seperti berikut:

perumpamaan orang yang membelanjakan hartabenda mereka pada jalan Allah adalah seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan 7 tangkai,yang tiap2 tangkai itu mengandungi seratus biji. dan Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakinya dan Allah adalah maha luas lagi mengetahui. ( 261 )

orang2 yang membelanjakan hartabenda mereka pada jalan Allah,kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan mengungkit-ungkit dan tidak pula menyakiti,mereka beroleh pahala di sisi tuhan mereka dan tidak ada ketakutan atas mereka dan mereka tidak akan berduka. ( 262 )

kata2 yang makruf dan memaafkan adalah lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan menyakiti dan Allah adalah maha kaya lagi amat penyabar. ( 263 )

wahai orang2 beriman! jangan rosakkan sedekah kamu dengan mengungkit-ungkit dan menyakiti,seperti orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada manusia dan tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat. perumpamaan orang ini laksana batu licin yang di atasnya ada tanah,kemudian ditimpa hujan lebat lalu jadilah ia bersih licin. mereka tidak berdaya sesuatu pun atas apa yang mereka usahakan dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. ( 264 )

dan perumpamaan orang yang membelanjakan hartabenda mereka kerana mengharapkan keredhaan Allah dan untuk meneguhkan keyakinan jiwa mereka adalah laksana sebuah kebun di tempat tinggi yang ditimpa hujan lebat maka hujan renyai2 pun memadai. dan Allah sentiasa melihat apa yang kamu lakukan..( 265 )

Tiada ulasan: