Isnin, Mei 31, 2010

MAKKAH SEBELUM ZAMAN NABI ADAM..

Sebenarnya sejarah Makkah bermula semenjak zaman nabi adam lagi. menurut riwayat ibnu abbas (salah seorang sahabat nabi Muhammad),kota Makkah terletak selaras dengan kedudukan Baitul Ma'mur di alam Malakut(tempat @ alam malaikat)..

ketika Allah hendak menjadikan nabi adam sebagai khlifah di bumi,Allah berfirman dalam surah al-baqarah ayat 30 yang bermaksud:

"sesungguhnya Aku mencipta di bumi seorang khalifah"

lalu para malaikat bertanya,

"mengapa engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakkan padanya dan menumpahkan darah,padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?"

Allah berfirman:

"sesungguhnya Aku mengetahui apa yang kamu tidak mengetahui"

malaikat merasa amat takut akan kemurkaan Allah setelah mendengar jawapan yang amat tegas itu.lalu mereka bertaubat dan tidak akan menyangkal lagi apa yang hendak dilakukan oleh Allah.jadi untuk membuktikan pengabdian diri mereka terhadap Allah,malaikat telah melakukan tawaf di sekitar Arasy Allah sambil bertaubat,bertasbih dan membesarkan Allah..

Allah maha pengampun dan maha penyayang.oleh kerana Arasy Allah itu terlalu luas,Allah telah mencipta satu binaan lain yang lebih kecil ukurannya iaitu baitul makmur untuk menggantikan Arasy Allah. baitul makmur berada tepat di bawah Arasy Allah. sejak itu,malaikat melakukan tawaf di keliling baitul makmur..

menurut riwayat,semasa nabi adam diperintahkan ke bumi,Allah telah memerintahkan nabi adam supaya mendirikan sebuah binaan seakan-akan baitul makmur. malaikat Jibril telah ditugaskan oleh Allah untuk memberi tunjuk ajar kerja2 pembinaan itu..

setelah binaan itu siap,nabi adam dan keluarganya diperintahkan supaya bertawaf mengelilinginya untuk membesarkan Allah. binaan yang dimaksudkan itu ialah Kaabah. Kaabah dikatakan selaras dengan baitul makmur mengikut ukuran Allah..

di petik dari buku KEISTIMEWAAN MAKKAH - Ummu Ammar

Tiada ulasan: