Selasa, Mac 16, 2010

JANGAN USUNG GUNI BOCOR, PAHALA TAK DAPAT DOSA BERTERABUR!

"Keuntungan 300% dalam masa 15 bulan!" wah, banyaknya! labur rm1k dan dalam masa 15 bulan boleh dapat rm3k!
pasti ramai yang teruja untuk melabur dalam skim cepat kaya ini,kerana keuntungannya sangat lumayan. kita berasa ghairah untuk dapat keuntungan dunia yang berlipat kali ganda dan segera,tanpa banyak usaha. usaha sikit,untungnya banyaaak!

maka kita pun seperti biasa dari pagi bawa ke petang,dari petang bawa ke malam berfikir macam mana nak menambah rezeki dunia dengan cara paling mudah,cepat,pantas dan tanpa kene 'kapur'. tapi bagaimana dengan skim saham akhirat yang bukan saja dijamin halal,bersih,tak kene 'kapur',malah memberi keuntungan yang berlipat-lipat kali ganda sehingga tidak terkira? tak ghairahkah kita? ghairahlah juga sikit2,tapi sebab hasilnya di akhirat,maka bagi kita ia masih dikira lambat,jauh dan tak segera!

jom kita main bayang2. bayangkan kita masuk saham rm1k untuk pembinaan sebuah surau. dalm masa setahun tegaklah surau tersebut. bayangkan surau tersebut digunakan untuk tujuan solat berjemaah,aktiviti pengajian fardu ain,majlis kebesaran Islam,bina iman dan bina insan selama berpuluh dan mungkin beratus tahun. selama sekian tahun itulah surau tersebut melahirkan sekian ramai mukmin yang sejati yang mendapat keredhaan Allah. bayangkan mukmin2 ini mengembangkan zuriatnya generasi demi generasi.

bayangkan segala usaha melahirkan insan ini sebahagiannya datang daripada rm1k yang kita laburkan. alangkah mahalnya rezeki Allah yang bernilai rm1k tersebut. bayangkan pada saat kita dah lama menjadi warganegara kubur ( di mana kita tidak lagi boleh membuat pahala ) tapi saham pahala dari surau itu terus mengalir kepada kita setiap masa dan ketika itulah yang dimaksudkan dengan saham akhirat. hebatkan?

bayangkan kalau pelaburan kita bernilai puluhan ribu ringgit dan dilabur bukan saja ke surau,tapi masjid,rumah anak yatim dan orang tua,sekolah agama dan tahfiz,yayasan kebajikan dan sebagainya,tentulah pahala yang akan kita kutip dan kumpul itu banyak...berguni-guni..tak terhitung agaknya..

tapi,kita kenalah pastikan guni tu tak bocor. macam pekebun yang hendak kutip hasil durian,kalau guni bocor macam mana hendak kutip hasil?

macam mana guni boleh bocor? guni bocor sebab kita abaikan solat. orang yang tak solat itu macam bawa guni bocorlah,macam mana hendak isi pahala ke dalamnya? amal pahala dan kebaikan yang kita buat walau banyak mana pun,tetap tidak masuk ke dalam akaun kalau kita abaikan solat. ingatlah,perkara pertama yang disoal sebaik jasad kita disemadikan di liang lahad ialah tentang solat! eh agak2 boleh jawab ke kita?

oleh itu,jagalah solat kita sungguh2 dan laburlah sebanyak-banyaknya dalam skim amal saham akhirat. anda dijamin untung berguni-guni..




Tiada ulasan: