Jumaat, Mac 12, 2010

ADUH! MACAM MANA KITA? ( sambungan )

kisah 3..

saidatina Fatimah biasa menggunakan pengisar untuk mengisar biji-bijian menyebabkan kutil2 terdapat di tangannya. beliau mengangkat air ke rumahnya di dalam sebuah uncang kulit yang menyebabkan timbul parut2 di bahagian atas dadanya. beliau mencuci rumahnya seorang diri menyebabkan pakaiannya kotor..

"pergilah kau kepada Rasulullah dan pohonlah kepada baginda untuk mendapatkan seorang pembantu rumah," saran suaminya saidina Ali..

pendek ceritanya,setelah fatimah malu untuk bercerita, maka ali pun bersuara menceritakan hal fatimah. apa kata Rasulullah terhadap puteri kesayangannya itu?

"takutlah akan Allah wahai fatimah. perolehilah taqwa dan teruskanlah melakukan tugasmu terhadap Allah dan kerja2 mengenai urusan rumahtanggamu. sewaktu dikau hendak tidur ucaplah Subhanallah 33 kali. dengan ini dikau akan dapati ia lebih berguna daripada seorang pembantu.."

fatimah menjawab, "daku berpuas hati dengan Allah dan RasulNya."

kita,macam mana? letih penat seharian di pejabat,pulang saja ke rumah,kerenah anak2 sedang menunggu. kena pula mesin basuh atau periuk nasi meragam..

suami pula ringan mulut berkata, "ala,kan sabar tu separuh daripada iman." hmm...silap tarikh boleh tidur di luar rumah laki kita tu! tapi,sebelum tu sempatlah kita ucapkan 'bok bek bok bek' 33 kali, 'pot pet pot pet' 33 kali dan 'ngot nget ngot nget' 33 kali untuk dia..

kisah 4

suatu masa abu sufyan telah berdialog dengan zaid r.a yang sedang berdiri di tali gantung untuk menjalani hukuman gantung..

abu sufyan: "adakah dikau suka kiranya Muhammad dibunuh di tempat ini dan engkau dibebaskan untuk hidup bahagia disamping keluargamu?"

zaid: "demi Allah,tidaklah daku sanggup duduk dengan bersuka ria di samping keluargaku walaupun Rasulullah hanya dicucuk seonak duri.."

dalam hal ini menjelaskan tidak ada sesuatu pun di dalam dunia ini yang dapat dibandingkan dengan kasih sayang para sahabat terhadap Rasulullah..

kita,macam mana?...tepuk dada tanya 'selera'...


Tiada ulasan: