Jumaat, Februari 26, 2010

KETOKOHAN,KERENDAHAN DIRI DAN KEADILAN AMIRUL MUKMININ..

Perjalanan dari Jabiyah (tempat menandatangani perjanjian) perlu ditempuh selama berhari-hari. Selain jaraknya yang jauh,jalannya menempuhi laluan yang agak sukar. Umar r.a bertolak ke Jerusalem dengan seorang pembantunya. Mereka bergilir-gilir menaiki kuda. Apabila hampir tiba di Jerusalem,kebetulan giliran pembantu Umar r.a menaiki kuda dan beliau menarik tali pedati kuda. Maka pembantu beliau berkata, "wahai amirul mukminin,lebih baik anda menaiki kuda dan hamba menarik tali pedati tersebut."


Namun Umar r.a tetap bertegas untuk mengikut gilirannya. Sementara itu,pembesar2 Kristian dan penduduk Jerusalem yang menanti ketibaan Umar r.a dan mengandaikan beliau akan tiba dengan satu rombongan yang besar dan hebat sehebat namanya. Amat terkejut apabila sangkaan mereka meleset kerana Umar r.a hanya ditemani seorang sahaja pembantunya,setibanya di Jerusalem.


lebih mengharukan,mereka melihat Khalifah Umar yang menarik tali kuda dan ditunggang oleh hambanya.Patriarch Syarafniyus sambil menangis berkata kepada Umar r.a, "kalau beginilah kamu,sesungguhnya kerajaan kamu tidak akan tewas."


Umar lantas menjawab, "sesungguhnya keadaan kita adalah seperti roda,adakalanya di atas dan adakalanya di bawah." Mereka menghormati Khalifah Umar kerana kelembutan kata2nya,keadilan dan kesungguhannya melaksanakan isi perjanjian yang baru sahaja dibuat. Penduduk Jerusalem merasa diri,harta benda dan agama serta gereja2 mereka kini dalam keadaan aman. Mereka merasakan perbezaan yang jelas antara keadilan Khalifah Umar denagn semua Kaisar yang datang sebelumnya. Setelah selesai upacara sambutan,Khalifah Umar serta rombongan beristirehat untuk pertemuanseterusnya pada pagi esoknya..

Tiada ulasan: