Rabu, Disember 29, 2010

PENGURUSAN MASA=PENGURUSAN NYAWA..


MENGHARGAI NYAWA..


Antara bekalan yang diberikan oleh Allah kepada manusia adalah nyawa. Dengan nyawa kita hidup & dengan hidup itu kita diberi peluang untuk melaksanakan misi hidup kita. Oleh itu,kita perlu bersyukur jika masih diberi kesempatan untuk terus hidup. Nyawa ini sangat beharga. Nyawa ini ialah "modal" untuk meraih keuntungan di dunia & akhirat..


Oleh sebab itu, nyawa termasuk dalam 4 perkara yang diletakkan dalam kategori darruriyyat bersama-sama dengan agama,keturunan & harta. .


Tanpa nikmat hidup, kita tidak berpeluang untuk membuat kebaikan,meraih pahala & seterusnya mendapat syurga..


Ingatlah, hidup didunia ini sangat penting kerana adanya hari akhirat. Kebaikan di akhirat tidak akan dapat diraih tanpa kehidupan di dunia. Justeru, dalam Islam kita dilarang "meminta" mati apatah lagi membunuh diri..


Prof Dr. Yusuf al-Qaradawi ada menulis: "setiap inci tanah di muka bumi ini adalah tempat yang paling subur untuk menanam benih syurga"


MENGHARGAI MASA..


Apakah tanda kita menghargai nyawa? jawabnya mudah, kita mesti menghargai masa! Masa hakikatnya adalah nyawa kita. Membazirkan masa atau menggunakan masa tidak selaras mengikut tujuan ia dikurniakan, hakikatnya seperti " membuang " nyawa sendiri..

Tiada ulasan: