Isnin, Mac 01, 2010

POST-MORTEM AMALAN..


tiap kali masuk tahun baru,segala peristiwa pahit manis,kelat dan payau tersimpan dan terlipat sudah dalam gulungan tikar tahun sebelumnya.tapi jangan ingat semuanya sudah berakhir dan selesai. tak! amalan kita sama ada baik atau buruk tak berakhir begitu saja.ia tersimpan kemas dalam buku catatan amal, dan akan dibuka satu masa nanti..

ahli dunia (org yg cntakan dunia ) merayakan kedatangan tahun baru dengan segala macam pesta yang melalaikan.bagi mereka,kedatangan tahun baru maknanya bertambah setahun lagi umur mereka ( pnjg umur la tu ).bagi kita ahli akhirat ni,sepatutnya merayakan kedatangan setiap tahun baru dengan membuat muhasabah atau post mortem terhadap amalan tahun2 sudah.apakah ok dan membanggakan atau lebih terukdaripada tahun sebelumnya?

sebagai seorang wanita,sudahkah kita mematuhi sungguh2 perintah Allah dan Rasul?jika keluar rumah,sudahkah kita menjaga maruah kita dengan memastikan aurat ditutup betul2 menurut syariat?nak dapat 100% sempurna soalan2 di atas tu mungkin agak susah,tapi sepatutnya ada improvement tahun demi tahun..

takkan tudung bertambah bilangan dengan pelbagai fesyen dan warna tahun demi tahun,tapi aurat kita masih lagi terdedah terbiar tanpa ada usaha bersungguh nak tutup di hadapan bukan mahram!takkan kain telekung bertambah sampai 3,4 pasang,sejadah bertambah sampai 10 helai di rumah,Quran sampai 5,6 buah tersimpan di rak buku,tapi amalan dan kualiti solat kita tak jauh beza dengan saat kita baru akil baligh dulu.slow n steady macam itulah jugak.kitab al-Quran pun boleh dikira dengan jari sebelah tangan berapa kali kita pegang pada tahun lalu ( tp mjalah kgemarn kita x mampu dkira wlaupun dgn 10 tgn brp kali x kita pegang & beli tiap thn )

masuk tahun baru,sekurang-kurangnya berazamlah untuk buat langkah yang jitu dalam soal agama.kalau tahun demi tahun,kita asyik solat seorrang diri dalam bilik,tahun baru cubalah pula bentang sejadah belakang ayah,ibu,kakak atau abang untuk solat berjemaah.bukan saja pahalanya berganda sampai 27 kali,tapi fikirlah besarnya impak yang lahir daripada solat berjemaah tu,ruku' dan sujud bersama,dan mengaminkan doa2 yang dibaca..

tak pun kita jadi imam pada adik2.tak biasa?malu? ok,jadikanlah tahun baru sebagai tahun membuang segala sifat2 malu yang tak bertempat ni.semuanya faktor nak bermula.sekali kalau dah bermula,insya-Allah semuanya akan jadi biasa..

bagi yang belum bertudung atau bertudung ikut2 orang,maka jadikanlah detik ini sebagai permulaan kita bertudung betul2 ikut cara yang diluluskan oleh agama.fesyen2 jenis belit dan pintal tu lupakanlah.nak ikut fesyen bertudung kontemporari tu tak kisahlah,tapi pastikanlah melepasi piawaian yang telah ditetapkan syara'.kalau tidak,dapat dosa kering aje sewaktu kita bertudung,tapi kalau togel tanpa bertudung,lagilah tak patut!


Tiada ulasan: