Jumaat, Februari 04, 2011

SYAITAN LARI DARI SAIDINA UMAR..


Diriwayatkan daripada Muhammad bin Sa'ad bin Abi Waqqas daripada ayahnya,bahawa Umar al-Khattab memohon agar diizinkan masuk ke dalam rumah Nabi s.a.w. Ketika itu ada beberapa orang wanita Quraisy sedang berbincang-bincang dengan nabi dan mereka berbicara dengan nada suara yang agak kuat,melebihi suara nabi..


Ketika Umar masuk,mereka segera berdiri dan menurunkan hijab. Setelah diberi izin Umar masuk ke dalam rumah nabi sementara nabi tertawa..


Umar bertanya: "apa yang membuatkan kau tertawa ya Rasulullah?" Nabi menjawab yang bermaksud:"aku hairan terhadap wanita2 yang berdiri disisiku ini.ketika mereka mendengar suaramu,segera mereka berdiri menarik hijab"


Umar berkata: sebenarnya engkau yang lebih layak mereka segani wahai Rasulullah..


Kemudian Umar berkata pada wanita2 itu: wahai para wanita yang menjadi musuh bagi nafsumu sendiri,bagaimana kalian segan terhadap diriku dan tidak segan terhadap Rasulullah?


Mereka menjawab: ya,sebab engkau kebih keras berbanding Rasulullah..


Kemudian nabi bersabda yang bermaksud: jangan mulai pembicaraan wahai Ibn-al Khattab. Demi Allah yang jiwaku berada dalam genggaman tangan Nya,sesungguhnya tidaklah syaitan menemuimu sedang berjalan di suatu jalan kecuali dia akan mencari jalan lain yang tidak kau lalui..


Diriwayatkan daripada Aisyah bahawa nabi bersabda yang bermaksud: sesungguhnya syaitan lari ketakutan jika bertemu Umar..


Nabi juga bersabda yang bermaksud: Umatku yang paling penyayang adalah Abu Bakar dan yang paling tegas dalam menegakkan agama Allah adalah Umar..

Tiada ulasan: