Khamis, Jun 17, 2010

PETUA MUDA SELALU..


Telefon bimbit pada seorang lelaki itu tidak lebih sebagai alat komunikasi. mereka guna telefon bimbit untuk hantar mesej ringkas. perempuan pulak,dia boleh kunjjngi seorang kawan,tinggal di rumah kawan tu selama 2 minggu,bila balik nanti dia akan hubungi lagi dan bercakap lagi sampai 3 jam..


Hmm..hebat orang perempuan!


yang ni pulak,wanita dia berhias,pakai pakaian cantik untuk beli belah,siram pokok bunga,kutip daun kering di halaman rumah,ambil surat dan buang sampah ke dalam tong kat depan rumah.majlis keramaian tak usah lagi,macam kereta berhias,tapi lelaki masa dia kahwin dan masa dia hadir upacara pengkebumian aje dia berhias,tu pun sikit je..


wanita ni kan,kalau dia kata dia perlukan 5 minit lagi untuk bersiap,sebenarnya dia perlukan 5 kali ganda daripada masa 5 minit tu,sedangkan lelaki kalau dia kata 5 minit lagi dia sebenarnya dah 15 minit siap..


gitulah gamaknya lelaki dengan wanita,memang berbeza.segalanya berbeza,dari segi fizikal hinggalah cara berfikir.kalaulah dua spesis ni disatukan dan suruh tinggal dalam sebuah rumah (berkahwinlah),sempurnalah kehidupan. ya tak? cuba bayang kalau semua lelaki di dalam sebuah rumah,apa jadi? kalau semua wanita di dalam sebuah rumah.apa jadi?


pasal tulah,kalau ada peluang kahwin,kahwinlah.orang yang kahwin ni sempurna hidup dia.semua kekurangan dia akan disempurnakan oleh pasangan dia.kalau ada orang kata aku tak nak kahwin boleh jadi dia tu tak berapa normal,sebab berjuta manusia di mana2 pun memang nak kahwin dan ada nafsu untuk kahwin,tapi dia tak nak.masalah jugak tu..


pun begitu kita tabik pada orang yang memang ada pendirian begini atas sebab2 tertentu dan tersendiri.cuma kalau ada dan sampai masanya nanti janganlah tolak..


bagaimana petua sentiasa kelihatan muda?


senang je..happy selalu,jangan buat masalah,jangan cari masalah,tolong orang selesaikan masalah.kegembiraan orang adalah kegembiraan kita.hubungan dengan ALLAH sentiasa jaga,denagn ibu bapa pun sama,denagn ahli keluarga yang lain pun sama,bahkan dengan haiwan.selalu berfikiran positif,sebab berfikiran positif akan alirkan alpha,arus bertenang dan arus kebijaksanaan serta arus kemudaan..

Tiada ulasan: