Ahad, Mei 09, 2010

WAHAI KAUM MUSLIMIN!!

Sesungguhnya bumi PALESTIN akan tetap kukuh dalam hati dan pemikiran umat Islam,sebagaimana ia dimuliakan oleh Allah dalam peristiwa Isra' dan Mikraj seperti yang dinukilkan dalam ayat berikut:

Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah kami berkahi sekelilingnya agar Kami memeperlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda2 (kebesaran) Kami. sesungguhnya Dia adalah maha pendengar lagi maha melihat.. al-isra'

inilah bumi PALESTIN yang diberkati. penyelesaian terhadapnya tidak akan sesekali tercapai melalui kerjasama yang dihulurkan kepada Amerika dan juga rundingan 2 negara Yahudi. andainya mereka berundur kepada sempadan 1967 sekalipun,tanah2 yang diduduki pada tahun 1948 masih berada di cengkaman mereka sedangkan Islam tidak menerima penyelesaian sebegini. Islam melihat kedudukan kedua-dua wilayah ini sebagai tanah kaum Muslimin yang wajar dikembalikan. tanah ini,yang menjadi saksi kepada para syuhada' semenjak zaman kekhilafan lagi dalam membuka dan mempertahankannya..

ketahuilah bahawa sesungguhnya PALESTIN merupakan amanah yang terpikul di bahu kaum Muslimin. kaum Muslimin ketika pemerintahan Saidina Umar telah membuka PALESTIN dan membawa kemakmuran serta kesejahteraan ke atas bumi ini. setiap kali musuh berhasrat untuk menguasai dan menjajah PALESTIN,pasti akan lahir panglima2 Muslimin seperti Salahuddin yang membebaskannya daripada kaun salibiyin,atau Qutuz dan Beybars yang mengembalikannya daripada cengkaman kaum tartar. kemudian di penghujung kurun ke-19,sultan abdul hamid tatkala detik2 kemunduran khilafah,tetap utuh memelihara kesucian PALESTIN daripada pujuk rayu Hertzl dan kelompok Zionis. kesinambungannya wajar diteruskan ketika khilafah tertegak dan bumi ini seharusnya dibersihkan daripada penjajah yahudi dan akhirnya dikembalikan sebagai sebahagian daripada wilayah Islam..

PALESTIN akan tetap menjadi amanah bagi kaum Muslimin dan tiada seorangpun daripada kaum Muslimin berhak mengkhianati amanah yang tertanggung di bahu mereka,sebagaimana yang termaktub dalam ayat berikut:

hai orang2 yang beriman,janganlah kalian mengkhianati Allah dan Rasul,juga jangan mengkhianati amanat2 yang dipercayakan kepada kalian,sedangkan kalian mengetahui..

Tiada ulasan: