Jumaat, Mei 21, 2010

KEDUDUKAN MAKKAH..

Makkah Al-Mukarramah adalah kota suci tempat turunnya wahyu Ilahi kepada Nabi Muhammad. di sini terletaknya Masjidil Haram dan Kaabah yang menjadi tanda kebesaran Allah..
Makkah terletak di bahagian barat negara arab saudi di bumi hijaz iaitu terletak sekitar 600km sebelah selatan kota Madinah dan lebih kurang 200km sebelah timur laut kota jeddah. kotanya merupakan lembah sempit yang dikelilingi gunung-ganang dengan bangunan Kaabah sebagai pusatnya..

Kawasan rendah disekitar Makkah dinamakan ' Al-bat-haa'. di sebelah timur Masjidil haram dinamakan 'Al-Ma'alah,manakala di sebelah barat dan selatan dinamakan 'Al-Masfalah' ataupun dikenali sebagai 'Al-misfalah'. Nabi Muhammad dilahirkan dan tinggal dikawasan Al-Ma'lah sehinggalah baginda diperintahkan oleh Allah untuk berhijrah ke Madinah. bahkan,ketika Fath Makkah ataupun pembukaan kota makkah,nabi dan para pengikutnya masuk ke Makkah melalui Al Ma'lah..

Kota suci ini mempunyai 3 pintu masuk iaitu Al-Ma'lah atau boleh juga dikenali sebagai Al-Hajun (al-hajun disebut kerana di bukit tersebut terdapat kawasan perkuburan para sahabat & syuhada ).. 2 lagi pintu masuk ialah Al-Masfalah dan Asy-Syubaikah. kota suci ini berada dalam ketinggian lebih kurang 300 meter dari permukaan laut..

dipetik dari buku KEISTIMEWAAN MAKKAH - Ummu Ammar

Tiada ulasan: